Jak řešit pojistnou událost po vichřici?

Prohnala se vašim domem vichřice a odnesla vám střechu až na náměstí? Zničil vám padající strom skleník? Po ničivých živelních pohromách oceníte kvalitní pojištění majetku. Ukážeme vám, jak zdokumentovat škodu, kdy začít s opravami a kde nahlásit škodu.

Pojištění nemovitosti online

Minulý víkend zasáhla Česko silná vichřice Herwart. Jednalo se o nejničivější větrnou smršť od orkánu Kyrill v lednu 2007. Vzduchem létaly nezajištěné předměty, střešní krytina, padaly stromy, stožáry, reklamní tabule i lešení na domech. Bohužel si vichřice připsala na účet i čtyři lidské životy. Už den po vichřici nahlásili například jen klienti Allianz více než 2500 pojistných událostí. Podle očekávání pojišťovny počet nahlášených škod ještě v následujících dnech vzroste o další tisíce případů. Pojišťovna bude platit lidem stovky milionů korun.

TIP: Sjednejte si pojištění nemovitosti jednoduše a rychle online na portálu Pojisteni.com

Majitelé pojištěných nemovitostí se nemusí obávat

Vichřice je jedním z přírodních živlů, se kterým počítá už v základní variantě pojištění nemovitosti. Mezi další přírodní živly patří například požár, povodeň, záplava nebo krupobití. Z pojištění nemovitosti jsou hrazeny škody na budově i vedlejších objektech na pozemku (garáže, hospodářská stavení, ploty, skleníky, bazény apod.). Pokud vám vichřice odnesla střešní krytinu, padající strom rozbil skleník nebo třeba ulomená větev rozbila okno, můžete se přihlásit o náhradu škodu u vaší pojišťovny. Pokud máte sjednáno pojištění se spoluúčastí, počítejte dopředu s tím, že malou část škody bude platit z vlastní kapsy.

Při vichřici může být poškozen nejen váš osobní majetek, ale často dochází i ke škodám na majetku či újmě na zdraví cizích osob. Příkladem může být situace, kdy střešní krytina uvolněná větrem spadne ze střechy a poničí automobil zaparkovaný přímo pod okny. Na tato rizika se vyplatí myslet dopředu a uzavřít si spolu s pojištěním majetku i pojištění odpovědnosti z vlastnictví nemovitosti.

Nejdříve zdokumentovat škodu, potom uklízet

V kritické situaci si možná hned nevzpomenete, jak správně postupovat při řešení pojistné události. Nejdůležitější je zachovat klidnou hlavu a postupovat podle doporučeného postupu konkrétní pojišťovny. Zástupci pojišťoven se shodují na tom, že v první řadě musíte vzniklou škodu řádně zdokumentovat. Poničené části domu nebo ostatních staveb co nejdříve vyfoťte mobilním telefonem, fotoaparátem nebo pořiďte videozáznam.

Důležité je také zabránit vzniku dalších škod. Nemusíte čekat, než na místo události dorazí pracovník pojišťovny. Pokud vám například vichřice odnesla celou střechu a déšť může napáchat další škody uvnitř nemovitosti, zakryjte střechu co nejdříve plachtou. Tyto výdaje budou součástí pojistného plnění.

Jakmile to bude možné, kontaktujte pojišťovnu a oznamte pojistnou událost. Pojišťovny jsou na tyto situace připraveny a nabízí pomoc i radu. Pojistnou událost nejrychleji nahlásíte telefonicky, e-mailem, prostřednictvím online formuláře na internetových stránkách pojišťovny nebo pomocí mobilní aplikace. Zjistěte si, které z možností vaše pojišťovna nabízí. K nahlášení škody využijte formulář pojišťovny. Po nahlášení škody vás bude pojišťovna informovat o dalším postupu.

TIP: Kontakty na jednotlivé pojišťovny naleznete ZDE.