Nejdelší železniční tunel na světě pojistila Allianz

Začátkem června byl ve Švýcarských Alpách otevřen jeden z divů moderní techniky a architektury, Gotthardský tunel. Tento silniční komplex dlouhý 57 kilometrů zkrátil cestu vlakem z největšího švýcarského města Curychu do Milána v severní Itálii o celou hodinu a ze skal vytěžených během jeho stavby by se dalo postavit pět Cheopsových pyramid. Nový div světa pojistila Allianz.

Výstavba nejdelšího, 57kilometrového tunelu začala již v roce 1999, spolu se všemi křižovatkami a přístupovými tunely je však celý systém dlouhý neuvěřitelných 152 kilometrů. Na výstavbě komplexu pracovalo 2400 dělníků, kteří vrtali až do hloubky 2300 metrů pod zemí, kde teplota dosahovala až 50°C. V průběhu 17 let odtud vytěžili 28,2 milionů tun skály. Pro srovnání – takovéto množství by stačilo na postavení pěti pyramid v Gíze.

Léta stavebních prací se neobešla bez komplikací, konstruktéři se museli vypořádat s řadou neočekávaných situací. Například v letech 2005 až 2007 vyvolala seizmická činnost v oblasti otřesy o intenzitě 2,4 stupňů Richterovy škály.  Horský masiv kvůli tomu na několika místech stlačil profil tunelu a způsobil zřícení stropu. Oprava asi 200metrového úseku trvala přibližně dva roky. I proto musel mít tento obří mezinárodní projekt oporu ve spolehlivém pojistiteli.

„Takovýto gigantický stavební projekt, jako je Gotthardský tunel, je vystavený obrovským rizikům, jako je zřícení, požár, únik vody, únik plynu, zemětřesení, těžká technika, výbušniny, ale také lidské selhání. Jakékoli poškození může být velmi nákladné, v krajních případech se může suma vyšplhat až na několik set milionů franků. Bez odpovídající pojistné ochrany by všechna rizika výstavby tohoto obrovského projektu nesl na bedrech správce tunelu, případně zúčastněné stavební společnosti,“ vysvětluje vedoucí týmu místních pojistných specialistů Allianz Beat Guggisberg.

Díky Gotthardskému tunelu se cesta vlakem mezi Milánem a Curychem zkrátila na 2 hodiny a 40 minut. Rychlost osobního vlaku může v některých částech tunelu dosahovat až 250 km/h, v případě nákladních vlaků až 160 km/h. Trať by měla díky tomu pomoci přesunout velkou část nákladní dopravy na železnici, a odlehčit tak silniční dopravě v regionu.

Zdroj: Allianz pojišťovna