Řidiči by měli počítat s amortizací a znát možnosti, jak je jejímu započtení možné předejít

Pokud jste byli někdy součástí dopravní nehody, patrně nevzpomínáte na událost s úsměvem. Především pokud byl poničen Váš vůz, mohla Vaši náladu zkazit tzv. amortizace.

Obzvláště majitelé staršího vozu se mohou setkat s pojmem amortizace. Termín vyjadřuje opotřebení, tedy snižující se hodnotu vozu. Ta má přitom vliv na určení limitů pojištění a také na výši pojistného u havarijního pojištění.

K čemu se při stanovení výše amortizace přihlíží? Hlavními faktory při určování amortizace vozidla jsou především stáří vozu, také to, kolik má takový vůz najeto kilometrů a součástí výpočtu bývá i třída vozidla. Po porovnání s původní cenou vozidla resp. všech jeho dílů se pomocí amortizace dojde ke skutečné ceně vozidla.

Podobně se postupuje při určování ceny jednotlivého dílu vozidla v případě, kdy došlo k jeho poškození. Byl-li poškozený díl novější než zbytek vozidla (například proto, že byl již v minulosti poškozen), je dobré mít po ruce papír, který tuto skutečnost dokazuje.

Čím je totiž nižší hodnota vozu díky amortizaci vypočtena, tím je částka, kterou pojišťovna poskytne menší.

Nedivte se tedy, pokud Vám ze servisu přijde požadavek o doplacení. Pojišťovny z důvodu amortizace krátí pojistné plnění. Smyslem takového řešení je, že při výměně poškozené části vozidla pojišťovna proplatí poškozenému částku v hodnotě staré poničené součásti vozidla, ne nové, která ji v servisu nahradila a která měla vliv na výslednou cenu služby.

Ze strany pojišťovny můžete získat informaci, že kdyby byla pokryta oprava do celé výše ceny, došlo by k obohacení poškozeného – za starý díl by získal zcela nový. Autonehoda však velmi často sníží hodnotu vozu, i když bude použitý náhradní díl nový. A vůbec přitom nehraje roli, že jste dopravní nehodu nezavinili Vy.

Při uplatnění amortizace pojišťovnou jednoduše nemusíte dostat uhrazeno úplně vše. K výpomoci pro takovou situaci je Vám několik možností.

První z nich je nechat si přepočítat své pojištění. V takovém případě nedojde k tzv. přepojištění a nebude Vás čekat nepříjemné překvapení v případě pojistné události. Havarijní pojištění je dobré nechat přepočítat po 2-3 letech.

Další možností je pojištění GAP, které umožňuje pojistit vozidlo proti ztrátě jeho hodnoty. Pojišťovna tímto pojištěním garantuje klientovi pojistné krytí do výše původní ceny vozidla, cena Vašeho vozu tak v očích pojišťovny neklesne po dobu dalších 5 let od sjednání tohoto pojištění. Důležité je však zmínit, že se jedná pouze o případy totální škody nebo odcizení. Výhodou tohoto postupu je také to, že se v těchto případech nepočítá se spoluúčastí.

Setkat se můžete i s nabídkami pojišťoven. Jedná se o různé podmínky, které když splníte, nemusíte vůbec nic doplácet. Často stačí doložit, že po celou dobu Vaše vozidlo užívalo služeb značkového servisu a že opravy probíhaly v autorizovaném servisu.

Jinou možností, kterou pojišťovna může nabídnout, je pro majitele starších vozidel nechat si opravit vozidlo u smluvního partnera prostřednictvím aftermarketových, levnějších autodílů. Při použití těchto dílů se také s amortizací nepočítá. Tato metoda se stala velmi častou díky novému občanskému zákoníku od roku 2014. Nový díl, budete-li si ho přát, musíte zaplatit ze svého. Krácení se můžete vyhnout v tom případě, když doložíte, že jste díl vyměnili krátce před nehodou.

Konkrétní možnosti při případné nebo po již událé autonehodě Vám rádi sdělí naši finanční poradci.

Příspěvek byl publikován v rubrice Havarijní pojištění, Pojištění, Pojištění vozidel, Povinné ručení. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *